27 септември 2007

9

Гугъл са решили, че днес ще празнуват 9-тия си рожден ден. По този повод, персонализираната ми страница при тях изглежда така:

Гугъл срещу Диг?


Нова услуга от Гугъл за споделяне на "неща". Добре казано. Всъщност, в сравнение с Digg.com, например, нещата засега са в много начална фаза. Но Гугъл все повече се заразяват от "социализирането", обхванало напоследък мрежата.

Какво липсваше в рекламите от Гугъл?

Оказва се, че са липсвали Gadget Ads. Страницата, към която препраща тази връзка съдържа нагледен пример.

Текстовите реклами, които са и по всяка вероятност ще продължат да бъдат движещата сила в експанзията на Гугъл продават "по същество". Но как си представяте производител на коли като Хонда да разчита само на тях онлайн? Ами не става -- няма ги класически неща като изграждане на емоционална привързаност, разпознаваемост на марката и т.н. Значи има нужда от нещо такова.

Услугата засега е достъпна само за някои рекламодатели и очевидно се развива под зоркия надзор на екипа на AdWords. Гугъл обещават, но не е ясно дали тя ще се развие в същата посока на "Интернет медия агенция/медия шоп от тип хипермаркет".

21 септември 2007

Презентации в Google Docs

Google Docs е новото име на онлайн офис пакета на Гугъл, който вече съдържа модул за работа с презентации. Това е съществена новост, която беше анонсирана още през пролетта, но стана реалност едва преди около седмица.

Разбира се, коментарите са предимно в посока на сравняване с пакета на Майкрософт. Възможностите за форматиране определено са по-скромни. Същевременно има поддръжка за импорт от PPT и PPS, а предимствата на продукта на Гугъл изпъкват именно след това. Съвместната работа върху документи в реално време не е новост. Но Google Docs ви позволява и лесно публикуване на презентацията онлайн, така че всеки да може да я разгледа директно в браузъра си. Ето един набързо скалъпен пример.

10 септември 2007

Повече настройки за Reader Mobile

Reader Mobile e наистина удобен начин да следите уеб емисии през мобилния си телефон. Отскоро имате малко повече контрол над начина, по който приложението изглежда и работи. Вече можете да увеличите броя на показваните статии на една страница до 20. Също така можете да избирате дали ако последвате линк съдържанието ще е специално форматирано за мобилно устройство (единствената опция досега) или ще видите "оригиналния" HTML така, както би изглеждал на компютъра ви (което за някои телефони вече е приемлив вариант).

Има също линк към нещо като портал с всички услуги на Гугъл за мобилни устройства: http://www.google.com/m/products.

Профилите във Фейсбук отиват в Гугъл


Фейсбук започнаха да уведомяват клиентите си чрез показаното съобщение за промяна в правилата за лични данни. "След няколко седмици", според израза на по-подробното обяснение, резултатите от търсения на потребителски профили, които са разрешили това, ще бъдат отворени за индексиращи машини като тази на Гугъл.

Google Apps се насочва към корпоративния пазар

Гугъл стартират партньорство (pdf) с консултантската компания Capgemini, която ще продлага поддръжка и настройване на Google Apps за корпоративни клиенти. Идеята е, че в множество големи компании информационните технологии играят странична роля и разходите за платен настолен офис пакет не са оправдани. Годишният абонамент за Google Apps Premium edition е 50 долара на потребител.

08 септември 2007

Какво ползвате от Гугъл? Резултати. Нова анкета

Благодарности на читателите, които отделиха време да отговорят в първата анкета тук. Разбира се, скромният брой и особеното качество на аудиторията (която, щом чете специализиран блог за Гугъл, очевидно има интерес към продуктите на компанията) не предполагат представителност.

Все пак, за мен беше лека изненада, че Notebook се ползва с известна популярност.

И така, нека да използваме анкетите по предназначение, сиреч като начин, по който вие като потребители можете да давате обратна връзка и да влияте на това, което се случва тук. Новият въпрос е какво ви интересува най-много от нещата, които се публикуват в блога. Дали по-активно да следим нещата, които се случват около локализацията на продуктите на Гугъл? Или слуховете за нови продукти (актуалните са за gPhone и gDrive), които постоянно кръжат из медиите и Интернет? Или да правим повече ревюта на съществуващи продукти и да даваме съвети за различни начини, по които те могат да бъдат полезни?

Този път може да се избира само един отговор. Не защото всички тези неща не са интересни, но е по-добре тенденциите да са по-отчетливи. А за по-подробни съображения заповядайте с коментари.

Неутралност или не?

Вашингтон Пост отразява становище на правосъдното министерство на САЩ, което е против принципа на мрежовата неутралност.

Федералната комисия по съобщенията, за която и преди е ставало въпрос тук, в момента преглежда практиките в областта на високоскоростния Интернет достъп. Въпросното становище трябва да послужи за целите на този преглед.

Принципът на мрежовата неутралност касае компаниите, предоставящи Интернет свързаност и предполага равен достъп на всички потребители до всички услуги, предоставяни в Интернет. Той изключва, например, възможността при ограничен трафик някои услуги да се сервират с по-голям приоритет от други. Доведено до крайност, нарушаването на този принцип може да позволи на доставчици да искат такси от всеки сайт, който иска да бъде достъпван от неговите клиенти. По-вероятния и напълно възможен сценарий на първо време е приоритизация на трафика.

Между другото, зачатък на такъв модел отдавна съществува в пакетите на повечето български доставчици, които правят разлика между трафик през вътрешния пиъринг (най-общо от и към български сайтове) и през международна свързаност.

Гугъл, напълно естествено с оглед на бизнеса си, категорично подкрепят мрежовата неутралност.

Новости в Google Reader


Четецът на Гугъл за синдикирани уеб емисии вече предлага търсене. Тази функционалност изглеждаше доста логична и от доста време присъства в конкуретни услуги. Това е най-очевидната промяна в новата версия, която първоначално беше пусната за ограничен брой потребители, а от днес е напълно публична.

Може да се търси за имена на папки и емисии, както и думи, присъстващи в тяхното съдържание. Резултатите са подредени по дата.

Друга промяна, по шеговития израз на блогъри, е че Reader вече може да брои до 1000. Досега всяка група от емисии, съдържаща повече от 99 непрочетени статии, получаваше етикет (+100).

Вече има и линк за скриване на лявото навигационно меню, което дава повече пространство за съдържанието на самите статии.

Гугъл са недоволни от патентната система

Бяхме споменали наскоро, че Gmail, наред с други безплатни имейл услуги, е предмет на патентно дело. То е заведено от Polaris IP, които твърдят, че е нарушен патент на тяхна технологи за разпределянe на входящата поща.

Гугъл активно патентоват свои технологии, като някои от подадените заявки са почти в стила на патенти като този за "прогрес бар" (това май беше на Майкрософт) или за "плащане с един клик" (на Амазон). Въпреки това, от компанията изразяват недоволство от сегашната патентна регулация на Щатите с твърдението, че тя не успява да е в крак с "промените в иновационната икономика". Поводът за този шум е предстоящо обсъждане в правната комисия на Сената за промени в патентното законодателство.

Да припомним, че в Европа тече битка за това дали софтуерни технологии въобще подлежат на патентна защита. С променлив успех и неясен изход, засега.

Япония ще се бори срещу Гугъл

Япония e притеснена от доминацията на Гугъл и опитва да я преодолее с институционални инициативи. Е, този път става въпрос за малко по-различен и профилиран подход. Ще се подкрепят, например, технологии за мобилни телефони и навигационни системи, вграждани в коли.

Имаше подобни опити и в Европа. Все пак, странно защо все още се смята, че в това има някаква рационалност. Същевременно никой, например, не се е сетил да даде подобна подкрепа на проекта на Wikia. Ако не друго, той предполага принципно различен подход към търсенето, в сравнение с тайните непубликувани алгоритми на комерсиалните търсещи машини, и обещава да гаратира прозрачност на начина, по който се генерират резултатите.

07 септември 2007

Подредби за iGoogle


Ако прекарвате много време онлайн и особено ако ползвате активно някои продукти на Гугъл като имейл, календар, бележки, отметки и т.н. iGoogle е много полезно стартово място, което може да ви служи за входна точка към тези услуги и да ви даде бърз поглед към всички важни новости.

Тази услуга поддържа персонализация от самото начало. Отскоро вече можете да избирате и повече начини да подредите блоковете във всяка една от страниците й. На снимката тук е избрана подредбата с четири колони, която е наистина удобна за по-широки екрани и държи всичко "на клик разстояние".

Полети над земята

Не беше нужно много време за това откритие, само няколко дни. Ако имате последната версия на Google Earth, подмолно са ви пробутали и симулатор за полети. Подобни функционалности са известни като "великденски яйца" -- нещо, което не е обявено и документирано, и се очаква да бъде открито от потребителите като изненада.

Стъпките са следните:

  1. Трябва да имате версия 4.2 на Google Earth. Можете да я свалите оттук.
  2. Натиснете едновременно Control + Alt + A.
  3. Изберете самолет и стартово летище.
Прочетете клавишните комбинации за управление тук. Най-близкото до нас летище, от което можете да потеглите, изглежда е Виена. Ако нямате намерение да се разбиете скоро, земята ще има подобен изглед:


Тук конкретно летим на запад от Истанбул, над Кючюкчекмедже. Още един вълнуващ и интересен начин да направите околосветско пътешествие.

Плащане с SMS

Гугъл са подали искане за патент за подобна система през февруари 2006. Идеята определено не е нова. Патентното право на Щатите, обаче, е дълга тема. Акцентът тук е в бизнес намеренията.

Гугъл отдавна имат система за разплащания (Гугъл Чекаут), но засега изглежда не прекаляват с промотирането й, освен когато се съдят с eBay, които не са очаровани от възможността да предоставят пазарен дял за сметка на притежавания от тях PayPal. Времената обаче се менят, а и бизнес моделът на eBay е доста едноизмерен, което повлия негативно и на PayPal след придобиването им. Може да се очаква развитие.

Някои съображения за Линукс

Една интересна презентация (pdf) от екипа на Гугъл, който работи по Линукс версиите на приложения като Google Earth и Picassa. По същество това е списък от проблеми, които трябва да се решават. Лайтмотивът е липса на стандартизация.

Презентацията е правена на Linux Foundation Collaboration Summit по-рано тази година.

03 септември 2007

Кой иска да е следващият?

С този въпрос Таймс представя интересна колекция от коментари из блогове за напускането на финансовият директор на Гугъл Джордж Рейес.

Многозначителни констатации:

  • Няма скандал и съдебно преследване като при Енрон;
  • Противоречиво първично предлагане, което в крайна сметка се превърна в успех;
  • Сериозни възнаграждения под формата на акции, заплата и бонуси.
Многозначителни въпроси:
  • Дали е съвпадение, че напускането идва скоро след като резултатите за второто тримесечие не оправдаха очакванията на анализаторите?
  • Ако причината за горното е прекалено и безразборно наемане и разходи за възнаграждения, кой трябва да контолира това ако не финансовият директор?
  • Ще се повторят ли очакванията за постоянни двуцифрени растежи, както с Майкрософт след пускането на Уиндоус?
Многозначителен "превод":
  • Изпълнителният директор Ерик Шмит за Рейес: "Въпреки, че изцяло оценяваме решението му да се оттегли от активното управление, ще ни липсва неговата прозорливост, настроение и мъдрост."
  • И "преводът" на горното: "Този Рейес наистина ни разсмиваше много, особено с опитите си да ни накара да планираме бюджети."

Още новости за новините в Гугъл

Google News систематично продължава трансформацията си от входна точка за новинарско съдържание към новинарски портал. Съобщение в официалния блог обявява двете нови функционалности: 1) Гугъл ще хостват и сервират оригинално новинарско съдържание от агенции като Франс Прес и Асошиейтед прес; 2) Търсачката ще игнорира дословно повтарящи се статии (които всъщност са обикновено продуктът от предната точка).

Малко история. Франс Прес беше една от първите организации, които дадоха Гугъл под съд за това, че индексира и показва части от новини, които агенцията продава на трети страни. Делото приключи със споразумение. Именно фактът, че подобни агенции нямат директно публикувано новинарско съдържание в мрежата, обаче, е в основата на сегашния модел. Засега той едва ли може да бъде обявен за сериозна заплаха за порталите, които купуват новинарско съдържание от агенции. Той просто ще създаде още един начин, по който истинските "производители на новини" ще намират аудитория.

Същевременно, след като разгърнаха потенциала на търсещата си машина и развиха множество видове търсения като отделни продукти, напоследък Гугъл затварят кръга и започват да правят търсенето все по синтетично. Основната търсачка все по-често интегрира в резултатите си новини, книги, графични файлове, борсова и финансова информация или видео, в зависимост от търсения термин. Търсачката за новини отскоро също върща видео от YouTube и позволява публикуване на коментари от лица и организации, които са пряко въвлечени в отразяваните събития.

От перспективата на Гугъл всяко от тези нововъведения създава все повече причини потребителите да се задържат върху тяхната платформа. А потребителското време в Интернет е фундаметланата основа на всяка възможност за извличане на печалби.

Всъщност начинът на монетизация засега е неясен. Статия от The Canadian Press, хоствана от Гугъл, например, изглежда така:


Контекстът на платформата се задава само от линк към началната страница на Google News и списък със свързани новини в отделно ненатрапчиво меню.